Followers

Monday, October 11, 2010

Kemalangan bus, 12 terkorban


nengok gambar je pon dah ngeri...kejadian berlaku 6.30petang smalam...berita lanjut ade dalam semua paper...ok versi pembetulan:


Nahas berlaku apabila sebuah bas ekspres Delima yang dipercayai dipandu laju dari arah selatan gagal dikawal lalu terbabas dan melanggar pembahagi lebuh raya sebelum melambung ke laluan bertentangan.

tak dinafikan bas express ni semua laju-laju...aku baru je balik dari oustesen KLUANG-KL....sepanjang perjalanan dari exit ayer itam sampai ke pagoh memang banyak bas dari kereta...bas dari negara asing pon ade...kirenye kereta aku dikepit oleh bas-bas yang sangat laju...kat belakang bas da tertera kelajuan sepatutnye diorang bawak 80/90km/h saje...tapi hakikatnye...lebey 120km/h...diorang siap main overtake bas lain lagi...sepanjang dari ayer itam ke pagoh hanya ade 2 lane...so if dok lane kiri, slow sangat....if kanan mesti laju sangat...disebabkan aku nengok bas yang overtake aku goyang2 nampak cam tak stabil (bas 2 tingkat), so aku amek keputusan untuk overtake sume bas2 yang laju tu...time 2 meter aku pon da 120km/hr....cube bayangkan diorang bley kejar aku...thats mean diorang lagi laju dari aku...bile da berjaya dok depan diorang aku nengok cermin pandang belakang...driver bas ade yang gune hset...korek idung pon ade...hurm...lepas je pagoh aku juz dok lane tengah...sebab da ade 3 lane time ni...lantak la bas2 nak laju ke hape...tapi bile bas nak dekat ngan aku selalunye aku biarkan dia potong aku soh dia g jauh2 or aku yang potong jauhkan diri dari diorang...termasuk la lori...menyeramkan....

kite da cukup berhati-hati pon bley menjadi mangsa...ye la kete kecik je dibandingkan bas...

diharap pengusaha bas mengambil tindakan yang sewajarnya...banyak nyawa didalam bas tu...tu sume tanggungjawab driver bas...

kepada driver bas yang bertanggungjawab n drive ngan baik, sejuta terima kasih diucapkan...teruskan pemanduan yang berhemah...

kepada keluarga mangsa, takziah diucapkan...ade gak mangsa yang bakal konvo tetapi tidak kesampaian...

sebelum bergerak, masuk je kenderaan biasakan diri anda membaca doa naik kenderaan...tak kesah la korang penumpang ke...driver ke...at least kite telah berdoa n berserah kepada ALLAH...mintak dijauhkan dari perkara yang tidak baik dan dilindungi sepanjang perjalanan semoga selamat sampai...

if tak hafal ni doa dia...if bace setiap kali naik kenderaan, akan jadi habit...insyaAllah


ingatla orang tersayang korang...

picture: credit to demonicboy and eiman23

1 comment:

  1. hidung pilot bas tu gatal..berapa jam dah dia x korek...tu dia korek..hang plak nampak...adoiii..kantoi...:p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails