Followers

Monday, February 7, 2011

Braces oh Braces episode 2


Kali ni aku nak share kronologi pemakaian braces aku…Basically ni la step2 yang aku wat n ikut sebelum pakai braces…

Step 1:
DECEMBER 2010 : GET THE INFO
Dengan semangat yang berkobar2 untuk merealisasikan azam 2011 aku, aku telah memulakan pencarian info tentang braces…sume blog yang cerita pasal pengalaman pakai braces aku da terjah…silent reader je la tapi…ni penting woo at least lepas bace korang bley lagi piker sejuta kali same de nak truskan niat ke tak…kot patah semangat ke kan de mase untuk berundur lagi…bile ade info yang cukup korang mesti da get ready dengan segala kemungkinan yang akan berlaku (cam  menakutkan je ayat kan).
Bukan susah pon…korang g melawat blog2…susah sangat korang jus SEARCH kat google je…lagi senang…macam2 kuar…then nak best lagi nengok kat utube ke…cume click2 dok depan PC je…sume info pon dapat….

Step 2:
JANUARI 2011: SURVEY
Bile da bace, review sume pasal braces n da nekad nak pakai jugak, aku rajin2 kan diri g panjat sume klinik gg yang berdekatan…survey harge sampai la puas ati…aku ade aim 1 klinik yang agak terkenal kat serdang tu…konon nak wat kat situ…sebab dekat ngan umah…da pegi survey skali layanan staff dia amat dingin cam ala2 aku tak mampu nak wat braces kan…aku tanye pon cam tak mo jawab lek lok…lagipon xray sume kene wat kat tempat lain…mase yang free untuk wat braces cume ade bulan FEBRUARI…lame tu nak tunggu…aku pon blah dari klinik tu…lagipon piker la kan bukan dating sekali 2, selama 2 taun nak wat treatment…if staff ala2 cam tu lupekan je la…klinik lain banyak je lagi….

TIPS:  Sila tanye soklan sebanyak mungkin supaya sume2 info dari klinik tu memuaskan hati anda sebelum decide ngan klinik tersebut

Step 3:
8 JANUARI 2011: CONSULTATION, XRAY, MOULD
Last aku decide untuk g klinik kat Manjung, dekat la ngan kampong halaman…(agak jauh la dari teluk intan)…disebabkan staff dia best aku pon trus jumpe Dr.da puas ati ngan harga sume then trus je XRAY and wat mould…sekejapan je da setel…mudah betul…
Disebabkan pakar ortho nye ni husband owner klinik ni, maka process makin jadi cepat…soknye dapat call kate bap egg kene cabut…nebes she time ni…

KOS :RM210

Step 4:
14 JANUARI 2011: TOOTH EXTRACTION
Wuhu masanya telah tiba…cabut gg weh…disebabkan da tau awal2 4 gg aku kene korbankan so aku da get ready fizikal mental… tido malam aku asik termimpi2 pasal klinik gg....takut weh...JARUM tau tak...AKU TAKUT JARUM...Dr on duty ari tu Dr locum...adeh berdebar cam nak ape je...mengenangkan MAK aku takut aku tersungkur tersembam depan klinik so dia tawarkan diri untuk temankan aku...da bius sume (time ni saket ok...aku tak tipu...betul ni)...then amek playar goyang2 kan gg aku...aku lupe...ade staff yg kene pegang pale aku kuat2 bagi tak bergoyang...kang goyang ikut rentak gg bile nak cabut nye...setelah berhempas pulas selamat GG atas aku...

time gg bawah...Dr cakap if sakit angkat tangan...belum Dr wat pape tangan aku rupe dalam antu mak limah ... sakit la...bukan sensuke rase...hah then Dr inject lg skali...ko double bius...sampai telinge tak rase pape da...da setel sume tu...aku kuar dengan gumbira (aku tak tipu bley gelak2 nyanyi2 dalam kete ok)
terpikir gak aku betul ke keputusan aku ni...gg aku tak rosak ok...elok lagi tapi aku p cabut...tapi da terlambat...da rongak...tak kan tak nak teruskan...nak tak nak ko truskan je la...
sok nye aku trus demam ok!!!

KOS: Total RM90...RM45 untuk sebatang gg...ni paling murah yang penah aku jumpe selain klinik kerajaan la...

Tips: Dr soh makan n minum bende sejuk bagi cepat benti pendarahan…jangan risau…tak kan cabut 4 serentak…akan cabut let say dis week 2 nexk week 2 lagi…

Step 5
21 JANUARI 2011: TOOTH EXTRACTION AND SEPARATOR
appointment yang ke3 merangkap appointment cabut gg kali ke 2...lg 2 batang akan lonyap dari mulut aku...even last week da cabut...still teringat2 ketakutan nak cabut gg...Dr bertugas dr maheran senirik...
dia wat keje sgt cermat...bius still sakit...lepas bius pasang la separator cam entry aku yg lepas...tujuan untuk menjarakkan gg sebab nak kene pasang band nanti...then cabut...kali ni tak sakit langsung...abes je bius aku pening2 pale sebab separator tu membuatkan gusi ko cam rase sengal2 sket...time ni aku suh member aka sahabat baik aku drive selain memantapkan teknik2 pemanduan beliau...

KOS: RM90

Step 6
29 JANUARI 2011: BRACES
Tibe mase yag ditunggu2…braces time…excited kan???almost 1 month punye process baru la dapat pakai braces…kes aku Dr pasang atas dulu…sebab dr takut bracket aku pecah kene gg..gg aku pelik sket…


DEPOSIT: RM1500
TOTAL COST: RM6810 (termasuk retainer sume…cabut gg tak masuk la yer)

TIP: nanti lepas 1 bulan aku update segala pe yang aku rase sakit payah jerih pakai braces ye... 

Panjang gile entry aku kali ni…da la gambar tak banyak…ntah sape la rajin nak go through satu persatu…tak pe…yang penting info …

sape yang masih berminat nak berBRACES...meh kite same2 pakai braces...











15 comments:

  1. assalam,,,nak info braces dr awak,,blh x??(this sender had sent a friend request in your FB account.Tq)

    ReplyDelete
  2. ooowh...finally got de answer...ok2...thru fb

    ReplyDelete
  3. akak, adakah akak pergi ke klinik Maheran si Sri Manjung,Perak?

    ReplyDelete
  4. ye cik adik anon...kat situ la tempatnye...hehe

    ReplyDelete
  5. akak,nk tnye after dh byr rm1500 tu,next payment bile n brape?bulan2 kan.... 1 lg,akak pkai ceramic braces ye?tq :)

    ReplyDelete
  6. yeee..lepas tu every month 200 henget...ye akak paaki ceramic...if berminat akak suggest...pakai yg metal pon ok...if ade duit lebey x pe la pakai ceramic...akak pon cam agak nyesal gak...sebab mahal...heheh

    ReplyDelete
  7. rm 1500 tu tak termasuk kos cabut gigi filling semua tu eh ? ok tak klinik ni akak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm1500 tu down payment la kirenye...cabut gg...exray sume tu kos lain...tak termasuk rm7000 untuk total braces tu...klinik ni ok...akak recomment untuk g sini...tapi ramai orang and kene la banyak sabar...

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. bahagian atas je ek??depends la kepada keadaan gigi tu sendiri...if dah xray n dr kate ok...insyaAllah boleh...ade certain case x boleh tau...sebab pasang atas je kang tibe2 gigi atas sebaris ngan bawah...so gg geraham tak bersentuh atas bawah...cemana mau kunyah..pape pon kan better mintak consuntant dr...tp kan pakai je la metal braces...akak pon rase metal better n lagi murah...

    ReplyDelete
  10. selalu dgr pasal dental clinic kt serdang yang staff2 die agak malas nk layan pertanyaan orang. boleh tak bgtau klinik yg mane? sebab hari tu pun ade bace orang complain klinik kt Serdang jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok...bukan niat akak untuk memburuk-burukkan ek...hurm...klinik azi**h...huhu..cer riki riki info dari google..huhu

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Wow, cool post. I’d like to write like this too – taking time and real hard work to make a great article… but I put things off too much and never seem to get started. Thanks though.
    clear braces on top and metal on bottom

    ReplyDelete
  13. Assalam..maaf sy baru tgh berjinak nk pakai braces tgh survey area manjung..sy nak tahu berapa total cost if pakai metal braces yea?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails