Followers

Wednesday, February 2, 2011

cita cita anda sudah tercapai???

ingat lagi time sekolah rendah...cikgu tanye:

'bagi 3 cita-cita kamu....saya nak tulis dalam report card'

ala time tu darjah 1...pe je la de dalam pale otak....naif sungguh...zaman 90an plak tu...pendedahan tak meluas...

sampai turn aku...cikgu pun tanye...

bile da besar nak jadi pe???

pikir punye pikir aku pun ngan penuh konfiden sket bagi tau la pe cite2 aku...korang tau pe cite2 aku???

cita-cita pertama aku:
NURSE
atas alasan????sebab aku nak pakai bende atas pale tu...
 (sape gak la yang cun ni...pinjam gambor...sumber Google sajork)

then pakai seket atas lutut...cam cantek je...ni nengok mase anta mak aku bersalin kat hospital swasta...uniform diorang cantek okeh...tu je sebab nye...tak dek maknenye konon nak jage orang sakit..

cita-cita kedua:
KERANI LPN (BERNAS SDN BHD la skang ni)
bley???penah korang bercita2 nak jadi kerani???ha aku penah bercita2 nak jadi kerani...kah2...cemane la aku bley pikir nak jadi kerani...siap spesific company pe lagi tu...tu namenye pengaruh ibu bapa...mentang parents keje kat BERNAS...kengkonon nak jadi cam mak...

cita-cita ketiga:
CASHIER kat supermarket....ha ko yang ni lagi tak bley blah...aku sure tak dek sorang la penah bercita2 nak keje cam ni kot...bukan ke budak2 skang ni mak aih cite2 melangit tinggi...lagipon orang cakap cite2 biar la dasat ye tak???sebab pe nak jadi cashier????sebab cam best je men tekan2 mesin yang ade simpan duit tu...

ha cube bayangkan???hebat tak cite2 aku...agak nye time cikgu nak tulis tu nak pecah perut gelak dengar aku nye statement...

then aku tukar sekolah...cikgu  isi report card yag baru....tanye lagi skali pasal cita2 aku...owh time ni darjah 3...da cerdik sket la kirenye...

cita-cita pertama:
PRAMUGARI....amek ko...perasan cantek je kan...tak sedar diri betul..

cita-cita kedua:
GURU...ha da cerdik sket kan???

cita-cita ketiga:
PEGUAM...wah ntah cemane tentibe berperasaan nak jadi peguam...sebabnye dengor kawan cakap cite2 dia nak jadi peguam...aku pon balun la cakap mende yang sama...padahal haram aku tak tau pe tu peguam...

besar lagi sket da masuk sekolah menengah...time motivasi kem ke pe ke...asal orang tanye jawapan aku ala2 nak impress orang lain n tak nak cite2 same ngan orang lain...tibe cite2 aku da bertukar jadi ASTRANOUT plak...ko tak ke gile aku ni...tak konsisten kekdahnye...poyo je lebey...ko ingat dalam MESIA ni nak pakai bape banyak astranout???

masuk menengah atas...kesedaran telah menguasai diri...aku da stat tau minat aku....time tu aku minat gile MATH...so asal orang tanye je aku cakap nak jadi AKAUNTAN plak dah...minat math je pon...akaun CIKGU CHU PEK CHU aja je aku tido...dah tak paham cane aku tak ngantuk...pendek kate haram aku tak tau akaun...selama ni meniru je tu...time PMR bertuah je aku dapat KH A...sebab aku gamble je teka2...tak blaja langsung...

abeh PMR mase ni penting nak tentukan hala tuju aku...result PMR quite ok so aku dapat kelas sains tulen...ha time ni tukar lagi cite2 aku...nak jadi DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN plak dah...memang aku skor gile2 BIO...result SPM pon agaks CEMER la kan..then dapat offer masuk matrik...aku truskan usaha nak jadi DR.... memang ALLAH da kate aku bukan bley jadi DR...so result MATRIK melingkup...sudahnye aku kene LELONG....

dapat kos SAINS TUMBUHAN...yang memang aku benci sangat blaja pasal tumbuhan...sebab???complicated ok sistem2 yang ade dalam pokok2 ni...nanges2 aku...mak aku offer g amek exam untuk sambung medic kat indon...aku x mo...atas alasan tak mo g jauh...gatal tak???at last amek je offer tu kat UNIMAS sambil bercucuran air mata tak bley trima hakikat...

KADANG2 APE YANG KITA TAK SUKE TU LA YANG TERBAIK UNTUK KITA...

sebenarnye tu la hikmah yang aku tak nampak sebelum ni...(ke aku yang tak nak bukak mate???)

even mak aku tau aku tak suke gile2 kos tumbuhan tu....mak aku siap cakap...

'teruskan je dulu...nanti abeh degree sambung master kat semenanjung plak'

pandai mak aku bagi semangat....aku pegang kate2 mak aku tu...sampai la aku berjaya dapat master tu....ni sume doa mak aku...

dulu asik la aku dengar orang cakap kos pelik2 ni nanti tak dek keje...tapi ALHAMDULILLAH...skang nampak tak?????hikmah benda yang aku tak suke ni merupakan benda terbaik ALLAH kurniakan kat aku...

abes blaja je aku dapat keje...dengan well establish company...and selama ni aku tak pernah terlintas dalam pale otak untuk bergelar MICROBIOLOGIST...langsung tak jadi cam sume cite2 yang aku senaraikan kat atas...

ok lupe plak nak bg tau...mase kecik2 dulu...abah aku tak nampak lagi keupayaan aku ni menjurus ke arah mane...sama ade akademik ke ape...sebabkan abah aku nengok aku asik menyanyi je n minat muzik...sebagai back up plan...abah aku anta aku blaja muzik kat YAMAHA MUSIC SCHOOL blaja main ORGAN...cam ni ha benda nye...


start blaja dari darjah 3 sampai lah form 5...pencapaian agak ok la...sebab dapat sampai level bape ntah aku lupe plak...abah aku kate at least aku tak pandai blaja dari segi akademik...aku bley la jadi cikgu muzik ke pe ke...kelas abah aku...

walopon anak abah n mak ni tak la hebat mane kan...tapi ALHAMDULILLAH jadi manusia yang insyaAllah akan membalas segala jasa mak abah menjaga aku...

so sape yang tercapai cite2nye dari kecik tu sila bersyukur ye...tak tercapai ke...tertukar cite2 cam aku ke...tak kesah...asal korang da cube sehabis baik...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails