Followers

Sunday, November 13, 2011

baked macaroni ala melayu banjar...

bley nak letak banjar gak disitu!!!

ari tu meroyan sorrang2 nak makan baked macaron...search google terliur2...nak buat kat umah sewa tak dek oven plak... 

balik kg time raya haji ari tu...aku try la wat...malam raya aku ikut mak aku g giant beli barang dapor...aku pon amek masuk troli...(mak yang bayor...hehee)

tgh hari raya haji mak aku da tanye bile nak masak macaroni ni...ish malas plak aku bile da kenyang2 ni...tak teringin nak makan apetah lagi nak masak...memang tak la...da nak senja tu mak aku tanye lagi...then ok bangun dari malas malasan terus ke dapor carik barang untuk masak...bahan tak cukup...start kete beli barang...balik terus siap sedia...


after 1 hour and 40mins....



tadda!!!!



siap masak...

bahan2 yang aku gune...

macaroni
ayam cincang
button mushroom
rempah kari
serbuk cili
bawang besar
bawang putih
daup sup
cheese ceddar 
telur ayam
garam


semua bahan di atas adalah secukup rase...aku tak sukat pon...main campak2 cam kan pro kan??

cara memasak...

tumis bawang then tumis serbuk kari sampai masak...pecah minyak la tu...kene masak ye...kang ade sakit perut plak...kendian masuk kan daging ayam cincang dan button mushroom...agak2 da masak masuk kan macaroni yang telah direbus...kacau sampai sebati...kalo bley kasi la kering  jangan berkuah plak...masuk garam last letak daun sup...if korang nak masuk sayur campur lagi ok kot...baru cantek sket korang punye baked macaroni...berwarna warni...

da siap tu korang sediakan plak loyang...masuk kan semua makaroni tu...pastu masuk kan telur ayam (anggaran 7-10 biji)...aku ketuk2 loyang tu nak bagi padat sket...pastu taburkan cheese atas macaroni tu...terus bakar pada suhu 180celsius selama 40mins...

aku pakai oven api atas...that y la rentung aku punye cheese tu...sebagai tips if korang ade aluminium foil better tutup loyang tu ngan aluminium foil...

aku punye baked macaroni agak relai sket sebab telur ayam tak cukup...if cukup korang senang nak potong...cam potong kek tu...

ni resipi aku google je....lelain tu suke2 hati aku ejas mane yang tak cukup bahan...

rasa ok...lagi banyak bawang besar lagi sedap kot...rase cam2 makan murtabak...heee


ha cube kome jangan tak cube







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails