Followers

Friday, February 3, 2012

aku tak cukup berusaha sebenarnya!!!

dulu time nak peksa SPM...sungguh2 aku study untuk dapat result cemerlang...konon nak amek medic...bangun kul 3 pagi study...tak pon tak tido semata2 untuk study...atleast aku aim dapat la masuk matrikulasi coz time tu aku rase ni la care paling cepat nak masuk UNIVERSITI tanpa mengetahui risiko2 di kemudian hari...puas berusaha dan berdoa maka aku tawakal...alhamdulillah aku mendapat keputusan yang agak best la dan layak masuk matrikulasi...

bile da masuk U...kawan2 dapat dean list...aku pon nak merasa...disamping memperbaiki keputusan sem 2 dan 3 agak melingkup...aku study...berusaha bersungguh2...berdoa dan bertawakal pada ALLAH...akhirnya merasa aku dean list walaupun hanya untuk 2 sem sahaja...

bile da habis belajar...aku sangat2 nak kerja...aku hantar resume merata2 tempat...online la by hand pon ada...aku hantar terus kat department dan siap bley sembang2 ngan ketua department tu...semua jawatan time tu aku apply...kerani bank pon aku sapu...sebab aku betul2 perlukan kerja dan kewangan time tu agak mendesak...di kala umur 25 tahun aku masih tak mampu untuk tanggung diri aku sendiri...alhamdulillah...berpuluh resume aku hantar 5-6 interview aku dapat attend...4 daripada tu aku dapat...and now here i am...working as microbiologist... berkat doa seorang ibu yang tak putus2 mendoakan anaknya ini...

gambaran di atas tu sebenarnye aku nak bagitau...aku bukannye seorang yang mudah untuk mendapat sesuatu ...aku tengok kawan2 lain mudah dapat kerja dan mudah untuk melompat2 kerja...tapi kebanyakan kawan2 aku tu dari kategori orang susah...mungkin ALLAH memudahkan urusan kerjaya mereka supaya dapat membantu keluarga masing2...time ni aku redha...mungkin time aku kecik2 dulu... aku berada dalam kategori agak selesa...keluarga yang berpendapatan sederhana...jarang nak merasa susah seperti kawan2 yang lain...mungkin diuji untuk merasa betapa susahnya nak mendapatkan pekerjaan...

sekarang if korang tanya aku bila nak kahwin...aku sendiri tak ada jawapan untuk itu...nengok kawan-kawan kawen..aku pon nak juga...hati dan bibir sentiasa memperkatakan 'aku nak juga berumahtangga'...tapi kenapa aku begini???sebab aku hanya berdoa...tapi aku tak berusaha ke arah itu...tak berusaha untuk mencari dengan bersungguh2...mungkin juga...NIAT di hati dan di mulut tidak seiring dengan perbuatan...tu yang membuatkan aku berada dalam situasi sekarang...kadang2 aku sendiri tak tau ape yang aku nak...konservatif kah aku...atau terus menunggu...

aku terus berdoa...dan aku tau ibu aku pon sentiasa berdoa apa yang terbaik untuk anaknya...

atau masa nya belum tiba...hanya Allah yang maha mengetahui...

tapi aku tahu...aku sebenarnya tak cukup berusaha ke arah ini sebenarnya...

sesi luah perasaan di hari jumaat


2 comments:

  1. jodoh tu tak susah dik..kalau dah jumpa orgnya. akak ni dulu spesies bercinta bersungguh2 dari sekolah rendah..hahaha. tapi kalau bercinta nak rak pun, sampai tahap tinggal nak 'pilih tarikh', rombongan dah sampai rumah..kalau xde jodoh, mmg xde la tu..(based on experienced)
    suami akak skrg ni dulu pun akak nak-tak nak je, sbb dh 'penat'. tp kalau dah jodoh, mmg x ke mana.

    nota kaki:kalau ada adik lelaki best, boleh offer kalt elya..hihihi

    ReplyDelete
  2. haha kak vee ni..bley plak cenggitu...tapi sebenarnye org pon da penat...letih...so x pe...when the time has come...mesti ada kan....yakin janji ALLAH

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails