Followers

Friday, August 24, 2012

Anda tau ape itu PULUT PASUNG???

bagi aku...if raya tak ada pulut pasung, tak bermakna raya aku!!!! hebat kan penangan PULUT PASUNG ni???

setau aku, PULUT PASUNG ni makanan tradisional orang BANJAR...setau aku la...if salah tolong betulkan...

PULUT PASUNG ni terdiri daripada Pulut yang dipasung...erk PASUNG tu ikut kamus dewan dan pustaka maksudnya IKAT...ada paham???

setiap tahun opah aku akan wat PULUT PASUNG...aku tak dapat makan lemang pun tak pe...memang aku tak kesah...tapi bile raya tak ada PULUT PASUNG bley wat aku frust...sebab setahun sekali je kot dapat makan bende ni...sape plak rajin nak melayan selera aku wat time tak raya...rasa dia tak ubah cam lemang...cumenye PULUT PASUNG ni lembut dan tak ada kerak...sebab dia menggunakan kaedah perebusan...bukan pembakaran...(merepek sudah)

tapi tahun ni opah aku pon da tak larat nak wat PULUT PASUNG...hati aku gundah gulana (sila muntah!!!) maka aku pon meminta resipi turun temurun dari opah aku untuk menerai la wat PULUT PASUNG ni...

dah dapat resipi, amek daun pisang awak (menurut opah aku lagi sedap pakai daun pisang awak...ni aku tak tau pasai pa)...cara membuat nye tak la susah mane pon...rajin ngan tak je...

memula tanak pulut ngan santan, boh la garam secukup rasa bagi rasa lemak-lemak sket (separuh masak sahaja)
pehtu bungkus ngan daun pisang...

then ikat plak kuat-kuat pakai tali rafia...cam dalam gambor tu...yang ikat cam agak tak senonoh tu aku punye keje sebab tak tau cemana nak matikan ikatan...(pengakap sampai lencana jaya je...ade kene mengena ka??)

da siap memasung (ikat) pulut-pulut tu, kendia kite rebuskan dia sampai la masak...adala sejam ke 2 jam...bergantung la...

da siap...senang je kan...

and it turn out agak perfectly (sensuke hati aku campur aduk bahasa) walopun for da 1st timer...sedap...

raya pertama JURI PROFESIONAL aku aka OPAH aku datang umah dan telah mengiktirafkan bahasa PULUT PASUNG aku SUKSES....SUKSES...

dont worry ...start dis year on...kerja memasak PULUT PASUNG untuk setiap kali raya akan diambil alih oleh aku...



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails