Followers

Tuesday, August 21, 2012

Panjut...

bile masuk je malam 7 likur...maka ramai la yang akan memasang panjut kat keliling umah...terutamanya kat area kampung...

ingat lagi time kecik-kecik dulu...bile balik je kampung...sampai depan umah atok opah, aku excited sebab laman umah bercahaya dengan panjut...arwah atok aku dulu rajin sangat pasang panjut...bile malam raya kami sume cucu-cucu pakat main bunga api...berasap-asap laman umah...

bile da besar sket...aku da pindah teluk intan, paling tak sabar tunggu masa bulan puasa ialah malam 7 likur...asik la tanya bila atok nak beli minyak tanah...bila nak pacak kayu kat laman untuk gantung pelita...nostalgia betul time tu...

skang arwah atok da tak dak..laman umah kampung pon da tak seceria time dulu-dulu...minyak tanah pon dah mahal...makin ramai pasang lampu lip lap...da kurang yang pasang panjut...(tapi kat pilah humangaih...penuh pagar umah ngan panjut)

alhamdulillah, umah mak aku skang ada la laman sekangkang kera...boleh la pasang panjut, mengimbau kembali kenangan raya dulu-dulu...


mujur gak adik aku ni cuti sem...keje dia la yang isi pelita ngan minyak tanah...pasang pelita...if nanti time raya bukan jatuh time cuti semester sapa plak la yang nak pasang pelita hari-hari kat umah aku..


miss old those memories with arwah atok...

Al-Fatihah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails