Followers

Friday, December 21, 2012

from Teluk Intan...Vietnam here i come!!! part 2

lama sangat plak nak dapatkan momentum untuk wat part 2 kan??? if cerita berepisod kegemaran aku slow cenggini mau gak aku hentak tv tu...

eh ada plak yang tanya-tanya bile nak ada part 2!!!ohsem...fefeeling retis jap...

ok let started!!!

date: 11 Dec 2012 (day 2)

pagi-pagi hari kami memulakan hari dengan breakfast di kedai Adik Abang (ke Abang Adik?) dowh ni pon aku bley lupe??? Lokasi kedai ni...blakang hotel je...g pon jalan kaki..dekat je kot...owh lupe...katenye ni kedainya abang si Hussin ke Syafie ntah...yang penting salah sorang dari mereka la pendek kata!!!

kedai ni kecik je...so sila rapatkan saff sesapa tringin bekpes kat kedai ni reramai...menu?? nasi lemak pon ada...tapi cam pelik sikit sebab lauk dia ikan tongkol...da cam nasi dagang pon ada gak...aku ni if bende pelik-pelik alamatnye aku pandang je...nama nak try memang tak...da la pagi tu nak ke CU CHI TUNNEL....dibuatnye aku cherry berry cam time kat Bandung dulu tu kan ke nyusahkan 1 rombongan cik kiah itu??? aku pon ngan berlagaknye order kopi panas...ngan berlagak lagi bley cakap;

'kopi ni universal...g mana-mana kat dunia ni mesti sama'

puiiiiii nah rasakan kau!!! bukan rasa kopiko!!! nescafe jauh sekali!! kopi kapal api langsung tidak!!! sungguh pelik rasanya...pait ada tak manis ada...padan muka kau!!!minum terkulat-kulat...

makanan plak aku cam terdengar-dengar kata ada roti canai on the way...so aku tunggu...once sampai trus mintak sekeping...tak ade mamak dok tebar roti canai kat sana!!! roti canai segera saja...Alhamdulillah...cukup wat lapik perut...

da setel bekpes, moh kite tunggu bas...tujuan utama pagi ni nak ke CU CHI TUNNEL...dari HO CHI MINH mungkin 60-70km...tapi kan...pemandu bas adalah berhemah...tido bangun tido tetap tak sampai-sampai....ye la da drive 60km/j kan...makan 2 jam gak baru sampai...

ape CU CHI TUNNEL ni???adoiyai malas plak nak explain panjang-panjang...cer korang GOOGLE sajork..pe yang aku bley bagitau...disini terdapatnya terowong bawah tanah yang dibina semasa perang antara VIETNAM dan AMERIKA...

ni adalah entrance dia...

fees aku tak berapa tau sebab semua telah dibayar dalam pakej percutian yang hebat ini!


memula kita nengok dokumentari dulu...nampak tak gambar bawah bendera tu???tu la HO CHI MINH...

selepas tu kami di guide oleh seseorang...wah seseorang gitu!!napa seseorang???ok tunggu hingga dihujung rancangan...eh!!


memula kami ditunjukkan dengan segala jerangkap samar/perangkap yang dibuat oleh tentera Vietnam...



nampak cam jongkang jongkit je rupenye kan???cer nengok bawah tu ade ape???ni elok ni masukkan sape yang jongkit telebih ni!!!





ni antara nye la perangkap-perangkap yang ada kat sini...skeri wooooo


ni peserta rombongan cik kiah yang sangat happening...pening teman mandang!


tibe plak da jadi model kete kebal!!! nak jadi model kete sport masuk kelender tak memenuhi syarat kan...

sang penulis sedang memakai shawl half moon yang DIY....phewwwit!!!

kendian sampailah kite ke acara kemuncak!!! masuk dalam tunnel!! tak cube rugi..zaman bile nak sampai Vietnam lagi pon tak tau...alang-alang sampai harus mencuba!!!

mula-mula da diberi penerangan...sapa yang ada sakit jantung and asthma (tetambah sape yang mudah panik) jangan la mengada-ngada nak tunjuk gagah jelita sangat nak try masuk...anything happen satu keje plak nak menyelamatkan ko!!! satu lagi siapa yang penghidap penyakit fobia gelap ni korang dok diam-diam kat luar tunggu je kami masuk tunnel tu...

aku orang yang ketiga dari blakang guide tu...memula exsaited okeh!! masuk 2 meter pertama aku da mencungap!! wey gile gelap!!!elok-elok sihat pon bley jadi sakit...aku panik terus raba orang depan...aku tarik baju HUSNA (dia kat depan aku)...menjerit budak tu terus terbenti nak jalan...cemana mok jalan??aku tarik kuat sangat!!! ingat aku sekor je!!! kat blakang aku, anak cikgu Nahar pon tarik baju aku...mengenangkan dalam tu gelap so aku cam;

'ok takpe tarik je baju akak...akak tak kesah'


tapi tibe aku rase cam berangin je badan aku...huh ni bukan cite seram...anak cikgu Nahar bukan tarik je...tapi angkat baju aku!!adoyaiii nye pon...

bile da terjerit-jerit kat dalam tu then guide tu  suluh kami kat blakang...then stop tunggu yang lain...guide da pesan...if rase tak sanggup sampai 20meter, jumpe exit yang 10meter tu sila la kuar..yang kami ni kuar gak la kat exit 20meter...ceh ade exit-exit plak...ko ingat ini highway!!!

 masih sempat snap gambar lagi even tercungap2 ketakutan!! sorry angah...gambar kamu glemer masuk blog akak!!!


tersenyum puas...rasa cam masuk fear factor...puiiii!!!


last activity kami dijamu ubi kayu rebus...kirenye makanan ruji time perang ar ni...huhu tak memenuhi selera teman nampoknya...if ade kelapa campur gula tu sedap la aku makan...pe ko ingat time perang mau makan sedap-sedap ke ELYA MASYA!!!untung ada makanan!!!

eh eh..ni la seseorang yang aku dok sebut-sebut ni...dia ni la guide yang explain everything pasal CU CHI TUNNEL...nama aku tak berapa pandai nak membacanya...atas huruf A ada tanda 'sukun' la...tanda ' dommah' la...'tanwin' la...eh korang tak tau ke pe bende tu???ha belajor balik muqaddam!!!

sapa mau beli buah tangan!!! ni ha selipar..macam-macam jenama...GOOD YEAR...MICHELLIN...pilih je...kat sini je ada...kat Malaysia nan hado!!!


tapi cerita utama entry ni bukan la pasal CU CHI TUNNEL sangat pon....
cume
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


 nak bagitau...Husna jumpe the other half of her kat sana...taste tak agak-agak...international you!!!!


sian dia...cintaku tertinggal di Cu Chi Tunnel...



niat tadi nak sekali harung part 2 ni sampai aktiviti ke malam...tapi cam panjang sangat plak...so itu kita masukkan kat part 3 okeh!!!!


chill!!!

 






\

1 comment:

  1. entry yang bagsu kebetulan akak pun tgh cari info nak ke sana bulan depan. ANyway, boleh share barapa pakej yg diambil dan merangkumi apa? tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails