Followers

Wednesday, February 27, 2013

Aku da cabut TPA

yeay!!! 

eh kurang sopan plak...

assalamualaikum...(sopan siut)..

aku tau aku da lama tak wat entry berkenaan progress pemakaian braces aku...sebabnye aku da fed up...salah aku sebab aku slalu tak g appointment untuk tightened... 2-3 bulan baru sekali buat...orang lain tiap-tiap bulan...ok tu salah aku...aku ngaku...ni lagi satu...salah gigi!!! keras benar..payah betul dia nak masuk line...degil!!!

sampai tatkala ini...27 Feb 2013 da 2 tahun braces ni bersarang dalam mulut aku...last appointment bulan Jan...time tu syok sebab aku da bukak TPA...apa tu TPA???aku pon tak tau...tapi aku da search google untuk info bersama...

'The TPA (Trans-Palatal Arch) is a thin wire that goes across the roof of the mouth from first molar to first molar. Most people get a TPA to maintain arch width and aid in molar movement that wires alone can't achieve. In my case, the orthodontist was using the TPA to maintain the width between my first molars and use the immobilized first molars to pull my displaced bicuspid back into line (think of a lever).'(Macy)

ecewah...siap quote nama orang yang tulis lagi..cam ala-ala wat tesis...paham tak pe yang tulis kat atas tu?? tak paham kome google translate je la senang...ujung jari je kot...

if nak tau detail bley la ke sini...TPA

setelah 2 taun TPA tu bermaharajalela dalam mulut aku...akhirnya telah dikeluarkan...best sebab da tak ada bende yang tersangkut kat lelangit aku...oh ye...tak semua kes braces kene pakai TPA...certain cases, ikut jugak doktor gigi tu praktis cemana...lain doktor gigi lain caranya ok!!!

ni la TPA yang telah dikeluarkan dari mulut aku...if nengok keadaan skang cam ada harapan la bukak braces taun ni...tp tu pun masuk 3 tahun!!!
 maklumla gigi banyak kalsium...kui kui kui...

takpe ...tabah la waahai hati...

nak tunjuk gambor progress gigi malu la plak...nanti da bukak la baru tunjuk...

  









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails