Followers

Thursday, July 25, 2013

teringin makan tiramisu!!!

last week teringin sangat makan tiramisu...maklum la...time puasa ni ngidam nak makan macam-macam...
so aku amik inisiatif untuk buat kek tiramisu...berlagak kan??teringin g je la beli kat secret recipe tu...lagi nak buat senirik...tapi berbekalkan keazaman dan kegigihan untuk mencuba...aku gigih g membeli bahan...dapur mak aku dapur aku memang umpama makmal da aku buat...asik wat eksperimen je kejenye...

semua bahan da ready maka kita mulakan operasi...bahan yang diperlukan tak banyak mana pon...aku pilih resipi paling la simple...

bahan yang diperlukan:

-200ml whipping cream
-250g cream cheese
-setengah cawah gula castor
-esen vanila
-kek (terpulang la nak pakai kek apa pon)
-serbuk koko

-nescafe dan air masak

aku nak cepat siap, so aku tak sukat...main taram je...semua yang dalam gambar tu aku masuk dalam mangkuk dan mix sampai sebati...esen vanila tu boh la satu penutup tu...

aku beli sponge cake perisa pandan...aku potong ikut kesesuaian bekas yang aku nak guna...then cecah la sket air nescafe tu...pastu masukkan cheese yang da kene pukul tadi...pastu tabur dengan serbuk koko...ulang la step tu sampai jadi 2 layer...da siap masuk dalam peti ais...time bukak posa kang baru makan...

untuk first timer cam aku ni...huhu kek tu jadi kembang sebab terlebih cicah air nescafe...pastu rupa dia cam skeri gak la...tak cam yang orang lain wat...cantek je...eksaited nak makan time bukak posa...bila makan....rasa not bad (masuk bakul angkat senirik)...rupe je la cam huhuhu...

disebabkan ada lebihan 1 kotak lagi whipping cream, so aku angkut ke serdang ngan mixer mak aku tu skali...so hari ahad last week aku wat operasi mega time sorang-sorang kat umah...resipi still sama cuma aku tukar sponge cake tu kepada butter cake giant tu...time ni wat senonoh la sket rupanya...satu adunan cam kat atas tu dapat la 4 tupperware tu...lebih dari cukup if nak ilangkan rasa teringin tu...

aku tak sempat rasa sangat yang batch ni sebab aku outstesen...budak-budak umah aku makan...if makan je tak pe gak...ni siap amek gambor whatsapp aku kata sedap...aku da la jauh...berbuka tak berapa ikut selera...terliur aku...



bagi aku...if gune butter cake tu lagi menepati selera tiramisu aku la...raya nanti bley repeat...nak wat dalam bekas kecik-kecik...bley dapat banyak sket kot...

pesal ntah asik teringin try masak  je ni...tapi aku rajin masak yang mana menepati selera tekak aku je la...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails