Followers

Sunday, October 16, 2011

Percutian Bajet Geng Kaca Mata-Geng Blogger Gak-Part 6

hari ke3...

ni merupakan hari yang aku tunggu2....sangat2 berdoa moga cuaca baik tak hujan...sebab???
kami nak ke PULAU MANUKAN...

1st aku nak wat confession...yer memang aku tak penah ade pengalaman snorkeling...jeles tengok orang lain cite snorkeling kat redang...krabi...aku???pangkor kat sebelah umah pon nan hado...sebab???if aku g ngan family mmg payah la nak dapat momen ni...mak aku takut naik speed bot...bile ngan kawan2 ni...sume 1 kepala...interest yg sama...maka bile ada 1 tujuan yang sama maka meh kite work out supaya menjadi kenyataan!!!

exsaited...pagi2 hari bangun terus menuju ke JESSELTON JETTY sambil berbekalkan sandwich tuna air tangan PUAN EZZA...thanks ye kepada pasangan ni...sediakan makanan sepanjang percutian ni...pukul 7.30 pagi terpacak kat jetty...bot start gerak kul 8pg...beli tiket melalui APARU HOLIDAYS if tak silap...rezki kami murah sebab akak EN AKEM ade bagi kupon kepada kami...kupon discount...so tiket yang sepatutnya RM25 sekepala hari tu kami dapat RM15 sekepala...hebat bukan!!!!percutian yang sangat hebati would say!!!

tak lame tunggu trus naik bot...kami adalah group pertama yang ke manukan island...sila percaya...langit hari tu cam agak berawan...air laut agak bergelora...dapat plak driver bot (driver ke???) yang men rempit2 ngan bot sebelah plak...melambung2...seb baik tak makan lagi...mau terkeluar isi perut...seram2 pon best sebenarnye...

memula singgah pulau mamutik...hantar 1 kapel ni...(cam teksi kan men benti2 plak)...pastu terus kan perjalanan ke manukan...about 20min akhirnya...

wehu!!!!



WELCOME TO MANUKAN ISLAND...




air sangat jernih...rase cam tak sabar2 nak terjun ke dalam air...1st time nengok ikan2 yang cantik cam ni...alhamdulillah merasa jugak...(cam hape je aku kan...ni pon nak exsaited bagai)

tanpa berlengah lagi maka!!!

berenang ke hulu hilir...sekor ikan pon tak nampak...ade beach boy nampak kelakuan kami yang cam ntah hapa2 tu...kesian kot nengok kami...nama budak tu ALEX...dia cakap sian nengok kami...tempat kami berenang tu tak dek ikan upenye...cet penat je...dia kate if bayar dia sket dia akan tolong bawak kami ke tempat yang ade ikan...coral...lagipon sebab kami 1st group yg sampai kat sini...tak dek orang lain lagi...so dia willing to help us...bayar sorang RM10...sepatutnye RM50...rezki kami kot...

sebelum ni aku ade niat nak beli camera underwater OLYMPUS...harga RM700...tapi sebab ade benda lain yg lebey penting aku lupekan niat tu...so aku decide nak beli casing for camera untuk menyelam...RM100 and below if im not mistaken...tapi last minute aku terpaksa lupekan jugak niat tu sebab kewangan agak cam parat2 idung je...skang da menyelam rase sangat MENYESAL...1 gambar dalam laut pon tak dek...da la jumpe NEMO, SURGEON FISH, CORAL yang cantik2...menyesal sangat2...anggap je tak dek rezeki...

masa g snorkeling tu kedalaman air laut 2 lebey kurang 4meter...ok bagi aku dalam...walopun pakai life jacket n aku tau berenang...perasaan panik tu tetap ade sebab kaki tak cecah darat...lagi pulak aku tak pandai gune gogle tu...selama ni control breathing pakai mulut je...bile ade sumthing dalam mulut aku tak bley control dari air laut masuk mulut...plus aku pakai braces...tak bley gigit kuat2...maka aku telan banyak air laut...

beach boy tu bg keizinan kami untuk feeding the fish...kami bawak la sandwich tuna tu...mula2 cakap bagi sket2 biar lame bley main  ngan ikan....skali meluru ikan datang...tepi telinga...kat muke aku da cuak...campak jauh roti tu...(kejam tak bagi ikan makan ikan???)

da setel tu kami kembali ke tepi pantai...berenang sendiri2...asal berenang mula kat tempat lain kene tarik ngan ombak ke tempat lain...macam2 ikan jumpe...in fact aku nampak belut ke pe ntah belang2 cam SNAKE...aku da la allergic binatang ni...menjerit2 takut tepijak binatang ni...


kegembiraan terserlah!!!

 gambar ni agak nostalgik...cam ade 1001 maksud kan...


on the way balik...PUAS...yang best dalam bot ni ade mamat hensem!!!rambut terbuai2 kene angin  laut...huhuhu







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails