Followers

Monday, October 17, 2011

Renovation!!!

sebelum ni segala entry progress renovation adik aku da wat kat blog dia...aku pantau dari jauh je...
nak balik tiap minggu memang tak dapat la memandangkan renovate start pon bulan puasa...

amek masa lame gak la nak siap...sebab kontraktor ni suke rase je amek 2-3 jobs dalam 1 mase...nak untung kan...tapi agak puas hati la sebab pe yg aku nak tu menjadi la...nak lebey2 kene pikir kos plak...


mula2 ni bilik perantin  aku...


 features wall punye cat tu aku pilih kat www.nipponpaint.com...selumber je amek code bagi kat kontraktor tu...sampai dia kate kat mak aku...aiyooo anak u pandai eh!!

aku nak syiling plaster yang plain je...skali siap ade border plak dia kasi...asal tak exceed bajet aku ok je..
downlight tu aku beli kat CIMA LIGHTING BALAKONG...RM5.50 mentol plak PHILIP 14watt RM7...murah la if nak dibandingkan kat TELUK INTAN sampai puloh2 henget...
sape nak g CIMA LIGHTING BALAKONG tu, dulu kat sebelah TOYOTA kan...skang da pindah kat bangunan sebelah JUSCO CHERAS SELATAN...bukan kat are colombia hospital tu...kat entrance parking JUSCO sebelah lagi satu...

 grill pon simple je eventhough bukan seperti yang aku nak...pilihan mak...takpe dia yang bayor...hehe sekaki RM6.50...so tingkap gatal wat labuh ke bawah...kire la bape rat abeh kat grill

langsir tu beli kat IKEA...sebab aku pakai rail besa...so telebih rajin aku pi jait tape langsir plak...


memula nampak cam luas...sekali bilik air makan space...so bilik aku lg kecik dari yang dulu...so aku cakap nanti kawen aku bedal bilik mak abah aku (dalam hati le...cakap kuat2 takut!!!)

atas masalah teknikal...syiling x bley pasang kipas sebab da rendah sangat melainkan ade cita2 nak bunuh diri dalam bilik...so beli je la fan cam dalam gambar tu...tak sejuk ok!!!


ni bilik adik aku...kosong lagi...ngah survey perabot...permintaan kalahkan pengantin...chait...
tapi sian bilik adik aku lagi kecik...jangan isau...ko nak kawen kang pakai bilik mak abah gak...haha

 no kengkonon walkway la dari bilik ke ruang rehat...konon ye konon!!!

  ni plak bilik air...sory tak senonoh sket rupenye...sinki beli sendiri RM300...cermin beli senirik RM40

 tile pon aku yang beli dari serdang angkut ke teluk intan ngan kete kecik aku tu...ranap absorber...total RM300 (untuk dinding 6 kaki dan lantai 8x5kaki)
ni pon sebab promotion...dapat la sekeping x sampai RM2 pon...


ni plak dapur...12 kaki...ingat wat kabinet 12kaki ni cukup la...sebab umah sebelum ni dalam 9 kaki je cukup plak...betul la orang cakap luas mane pon tak cukup...

tak pakai kayu nyatoh pon...pakai plywood...tapi yg cantek punye la...12 kaki ni je 2k kos dia...


cam ni la upenye...40k total...ni je yang mampu...gambar ni time tak kemas lagi ...skang da kemas da...

nota kaki:bukan nak menunjuk...mane tau benda ni bley jadi nfo kat sesapa yg nak cari idea renovate umah




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails