Followers

Friday, December 16, 2011

Fogging kene bayar ke???

aku konpius if ade fogging kat area umah korang...kene bayar ke???taun lepas aku sendul sket...orang tu mintak bayar RM20 aku pon bayar la...ritu adik aku masuk sepital sebab denggi...aku interview nurse tu sume memang kene bayar ke if fogging datang umah???nurse kate tak payah bayar...yang bayar2 ni company swasta...(bukan company ni akan datang bila direquest ke??)

then smalam balik keje osmet aku bukak la pintu da ade yang bagi salam bertalu2...upenye nak fogging...memang area serdang ni kerap fogging...then orang tu mintak RM50 untuk fogging...charge setaun katenye...mintak deposit RM20...if tak puas hati dia akan pulangkan balik...so osmet aku konpius tanye la aku yang terkocoh2 kat dapur tu...

OSMET:   masya, org fogging tu mintak bayaran RM50....nak bayar ke???

AKU:       ngan belagak heroin nye terus cakap ngan orang tu...saya da tanye pihak jabatan kesihatan...diorang cakap tak payah bayar pon...nape sampai mintak RM50???

PEMFOGGING: ye la cik...yang kerajaan punye tu bile da ade kes denggi baru diorang datang...memang la free...kami ni memang akan datang ade kes ke tak dek ke...tak kan da kene denggi baru nak fogging??

AKU: ok if saya bayar then saya report kes ni kat jabatan kesihatan cemana???

PEMFOGGING: eh kenapa plak cik nak report2 ni???

AKU: ok kalo cam tu saya tak nak bayar...so tak payah fogging umah saya...
cemana???

PEMFOGGING: tak nak bayar tak per la...(pastu blah ngan muke toye)

selang 5 minit kawan dia yang tukang fogging gak masuk area umah aku and fogging...

so aku pon konpius da cakap tak payah...dia fogging plak...umah lain tu ko mintak duit tak???satu umah RM50, katela sehari ko dapat koman2 sepuloh umah...da dapat RM500...then cemana aku nak tau kawasan umah aku tu ade orang kene denggi ke tak???sebabnye bukan aku kenal pon sume yang dok kat situ...ko datang tak tunjuk kad ke ape ke...cakap pon cam merepek2...bile report takut plak...kalau bayar dia kate if tak puas hati dia akan pulangkan duit tu balik...bile plak mase aku nak bekejar company ko naik turun nak duit RM20 aku tu...tak bebaloi la plak...

makin konpius aku ni...patut bayar ke???tak patut ke???kurang ajar ke aku???ke cemana kira???

3 comments:

  1. 1st,ya betul kementerian kesihatan akan fogging setiap kali ada kes denggi.cthnya,hari ini ada kes denggi, nanti diaorg dtg fogging satu taman. kalau selang 3 hari ada kes lagi, diaorg datang lagi.so, kalau sebulan tu ada 5 kes, 5x la dia dtg.free..sukahati badak dia pulak tu. time sembang2 bwh pokok jambu petang2, tiba2 dia dok fogging.kalau kes teruk, diaorg dtg inspect kat rumah air2 bertakung, bg penerangan & bg free ubat jentik2. pastikan dia ada kad & dia bkn dtg lone ranger, tp dgn kereta kementerian kesihatan la..

    2nd...yg minta bayaran tu orang buat bisnes, mcm jual produk la..ko nak beli, bayar la.. kalau tak nak, kita mmg berhak tolak. aku selalu cakap xde duit.mmg dia akan ckp mcm2 supaya kita akan terima fogging dia.tp yg ini mmg terpulang..ini melibatkan hak sebagai pengguna.

    3rd, kes elya tu, dia fogging wpun dah cakap x nak..ntah la. sebab apa.tp x yah la rasa bersalah...kos fogging tu 2-3 ringgit je. guna minyak bagi berasap je.lagipun kalau jiran2 x nak fogging, xde point kite fogging sorang2. mcm la nyamuk tu duduk rumah kite shj. sbb tu kalau kerajaan dia akan sembur satu taman tanpa bertanya. kalau tutup rumah, dia sembur halaman rumah.kalau buka pintu, dalam rumah pun diaorg akan sembur.FOC.

    ReplyDelete
  2. Salam. elya lain kali jangan bayar sbb dia fog rumah kita aje. rumah org lain x bayar x fog. Nyamuk lani canggih dia lari dr rumah yg kena fog nyorok kat rumah tedekat yg x kene fog. Kerajaan nye satu tmn kene. Acik dulu penah kene bayar pas tu baru dpt surat dr kementrian kesihatan suruh berhati-hati gan geng fog guna nama k kesihatan secara haram. kahkahkah.

    ReplyDelete
  3. Hari ni (Jun2021)...saya baru baca. Hahahaha...dan ia sgt berguna. Terima kasih

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails